afvallen

Afvallen in een week

Soms moet je snel wat kilo’s kwijt om een deadline te halen. Bijvoorbeeld wanneer je een bepaalde jurk of broek aan wilt trekken voor een feestje. Het is dan gewenst om binnen een week af te vallen. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Deze methodes hebben allemaal ook een verschillende mate van succes. Daarnaast is de ene methode gezonder dan de andere. Het is dus vooral belangrijk dat je je hier goed over laat informeren voordat je een keuze maakt voor een bepaalde variant. Zo kan je precies bepalen war er nodig is om jouw doel te bereiken.

De snelle manier

De meest bekende manier om veel af te vallen in een week is het gebruiken van een zogenaamd crashdieet. Dit zijn extreem strenge dieetvormen waarbij je heel snel heel veel kilo’s kwijtraakt. Er zijn voorbeelden van mensen die in een week tijd vijf kilo konden afvallen. Dit is de snelle manier om te zorgen dat je in de juiste vorm komt. Het is een manier die regelmatig gebruikt wordt. Wel zitten er een aantal haken en ogen aan deze methode. Hij is daardoor niet voor iedereen weggelegd. Het is verstandig om daarom eerst voldoende informatie in te zamelen.

Uithongeren

Uiteindelijk is het afvallen volgens de crashdieetmethode niets anders dan jezelf uithongeren. Je gaat extreem laag zitten in je calorie-inname, tot wel onder de duizend calorieën per dag. Daardoor zal je dus snel die kilo’s kwijtraken. Je krijgt echter niet alleen te weinig calorieën binnen, maar ook te weinig andere voedingsstoffen. Dit kan dus maar tijdelijk werken. Houd je dit te lang vol, dan zal het effect zijn dat je ondervoed raakt. Dit heeft allerlei enge gevolgen omdat je allerlei ziektes kunt oppakken op deze wijze.

Tijdelijke oplossing

Een ander probleem waar het gaat om crashdiëten is dat het slechts tijdelijk helpt. Wanneer je dit een week hebt volgehouden dan ben je enkele kilo’s lichter. Wanneer je daarna weer in je normale voedingspatroon vervalt, dan zal je snel weer terugkeren naar je oude gewicht. Of dit gewenst is valt te betwijfelen. Meestal willen mensen die de diëten volgen juist blijvend afvallen. Het is dus ook verstandig om na te denken over andere opties om af te kunnen vallen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gezonde manieren om wat kwijt te raken. Ook hier zijn meerdere opties voor die kunnen werken.

Blijvend afvallen

Waar het uiteindelijk om gaat is dat snelle oplossingen meestal niet werken. Het is beter om geleidelijk te werken. Dit betekent dus dat je bijvoorbeeld niet kiest voor een crashdieet, maar juist voor gezonde voeding. Je gaat dan gezonder eten en zal langzaam maar zeker de overtollige kilo’s kwijtraken. Afvallen in een week zal dan misschien niet direct het gevolg zijn, maar het is wel flink gezonder voor je lichaam. Je doet dit door bijvoorbeeld een dieetvorm te volgen van één van de bekende gezonde koks die je kent. Vaak is dit bijvoorbeeld een dieetvorm die gericht is op eiwitten.

Vliegende start

Wat bijvoorbeeld wel kan helpen, is een mengvorm tussen beide. Dit wordt veel gedaan door bijvoorbeeld vechtsporters en topmodellen. Die moeten op een bepaalde datum een bepaald gewicht hebben bereikt. Dit doen ze door een hele tijd extreem gezond te leven. Vlak voor de weging kiezen ze dan voor een of enkele dagen volgen van een crashdieet. Zo kunnen ze dan net die laatste kilo kwijtraken. Dit kan ook voor jou helpen. Bijvoorbeeld als vliegende start voor je begint met gezond eten of tussendoor om een plateau te doorbreken. Je kunt het dan bijvoorbeeld voor één of twee dagen inplannen.

Sporten als oplossing

Wat je ook kunt doen, is het juist van de andere kant benaderen. Wil je veel afvallen in een week, gaan dan die week eens wat meer sporten. Het menselijk lichaam heeft natuurlijk ook voldoende rust nodig, maar dat neemt niet weg dat het ook heel veel aankan. Je kunt dus best eens een week vier keer naar de sportschool in plaats van twee keer. Dit kan net even zorgen voor wat extra verbranding en een paar honderd gram extra overtollig gewicht dat je kwijt kunt raken. Dit is een gezonde oplossing. Let wel op dat je niet gaat stunten. Je wilt immers niet met allerlei blessures komen te zitten.

Lange termijn

Uiteindelijk is het het beste als je ervoor kiest om niet veel te willen afvallen in een week, maar juist voor een langere termijn. Blijvend op een gezond gewicht zitten is veel beter voor je gezondheid. Het beroemde jojo-effect is namelijk ook niet direct iets waar je als mens beter van wordt. Daarom is gezond eten en voldoende sporten vaak meer aan te raden dan het volgen van een crashdieet en een supersportprogramma om snel kilo’s kwijt te raken.

Leave a Comment