gezond eten

Gezond eten en afvallen

Het is geen geheim dat een gezond gewicht bereiken in belangrijke mate afhankelijk is van de voeding die je tot je neemt. Hoe gezonder je eet, hoe beter dat is. Ben je op dit moment te zwaar, dan kan gezond eten je goed helpen bij het afvallen. Het kan alleen wel lastig zijn om te bepalen wat dan precies gezond eten is. Denk bijvoorbeeld aan zaken als brood en sinaasappelsap. Dit werd altijd als gezond eten gezien, maar dit blijkt tegenwoordig echter nog weleens in twijfel te worden getrokken. Daarom is het belangrijk om een aantal regels aan te houden.

Zonder verpakking

In de eerste plaats is het vooral belangrijk dat je vers voedsel gaat kiezen. Eet je namelijk voeding die zo van het land komt, dan weet je zeker dat er geen conserveringsmiddelen en andere schadelijke stoffen in zitten. Denk bijvoorbeeld ook aan suikers die worden gebruikt om groente in blik beter houdbaar te maken. Dit draagt allemaal bij aan het feit dat je zwaarder wordt. Hier moet je dus mee stoppen. Kies als het even kan altijd voor de verse optie. Dit zorgt namelijk dat je ook echt altijd de gezonde variant te pakken hebt. Als er een verpakking omheen zit, dan is het waarschijnlijk minder gezond.

Eiwitten eerst

Als je voeding gaat kiezen, probeer dan altijd voeding te kiezen die eiwitrijk is. Eiwitten hebben veel voordelen voor het menselijk lichaam. Ze zijn bijvoorbeeld makkelijker te verbranden en er zitten minder calorieën in dan in koolhydraten en vet. Bovendien heb je minder eiwitten nodig om sneller gevuld te zijn. Daarnaast zijn eiwitten belangrijke bouwstoffen. Je spieren en botten worden er sterker van. Er zijn dus heel veel redenen waarom het kiezen voor eiwitrijk voedsel een verstandige is als je wilt afvallen. Dit is echt het gezonde eten waar je naar op zoek bent als je een beter figuur wilt hebben.

Elk moment van de dag

Je beseft je niet altijd hoeveel je eigenlijk eet op een dag. Het gaat dan namelijk niet alleen om je ontbijt en je lunch, maar ook om al die tussendoortjes en hapjes die je gedurende de dag in je mond stopt. Vaak is het zo dat juist deze snacks de grote boosdoener voor je gewicht zijn. Het is dus belangrijk dat je je op elk moment van de dag beseft wat je eet en wat voor effect dit op je lichaam heeft. Dit betekent niet dat je niet meer mag snacken, maar het betekent dat je ook hier goed moet opletten wat je neemt.

Goede hoeveelheden

Het gezonde dieet dat je zoekt gaat verder dan alleen maar het kiezen van gezonde producten. Het is namelijk ook belangrijk dat je leert aanvoelen wanneer je genoeg gegeten hebt. Ook gezond eten is te veel wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Let er dus op dat je altijd binnen je grenzen blijft. Een goede regel die vrijwel altijd werkt is dat je moet stoppen met eten op het moment dat je vol zit. Ook als je dan een klein beetje overhoudt. De kliekjes kan je dan later wel weer gebruiken voor bijvoorbeeld een salade of iets dergelijks.

Zes keer per dag

De laatste jaren is er ook meer en meer aandacht gekomen voor de regelmaat in je leven. Dit geldt vooral ook voor je voeding. Hoe meer je op vaste tijdstippen eet, hoe beter dit is voor je stofwisseling. Je moet dan gedurende de uren dat je wakker bent om de twee a drie uur iets eten. Afwisselend neem je dan een grote maaltijd en een gezond tussendoortje. Hiermee zorg je dat je lichaam in staat van verbranding blijft. Daarnaast zorg je dat je niet met een hongerklop te maken krijgt. Juist honger is een gevaar voor je gezonde keuzes.

Realistisch zijn

Probeer jezelf in de hand te houden als je doelen gaat kiezen. Je kunt wel een heel ambitieus gewicht kiezen om naartoe te werken, maar het is wel belangrijk dat je gezond bezig blijft. Bedenk je namelijk dat te weinig eten ook ongezond eten is. Je krijgt dan met tekorten te maken. Dit is natuurlijk minstens zo gevaarlijk als te veel eten. Ook hier kan je namelijk flink ziek van worden en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Sport erbij

Wil je het afvallen toch wat verder stimuleren naast het gezonde eten? Dan kan je dat doen door wat meer te gaan sporten. Lichaamsbeweging zorgt namelijk voor verbranding van calorieën. Wanneer je gezond eet, dan zal je lichaam al snel in reserves moeten tasten om voldoende energie te verbranden om te kunnen sporten. Zo raak je dus overtollige kilo’s kwijt en word je gezonder.

2 Comments

  1. Hoi ik ben een vrouw van 56 en heb werkelijk alles al geprobeerd. Het laatste was slim fast. Heel leuk tot je er mee stopt….het kost bakken met geld en vervolgens zit het er weer aan. Wat houd het €27,00 korting afslankplan precies in? Ik kan het er nog steeds niet bij laten zitten maar durf het ook bijna niet meer aan om aan iets nieuws te beginnen.

    Groetjes Vera

Leave a Comment