Hoe ga je om met blessures?

Ben je net lekker bezig met sporten en afvallen, krijg je een blessure

Wil je toch graag blijven afvallen ondanks een blessure die je hebt gekregen? Dit belemmert het actief zijn en sporten. Een blessure is zeer vervelend maar dit betekend niet dat je geen gewicht meer kan verliezen. Als je de voeding voor jezelf eenpast en geconcroleerd blijft sporten met begeleiding is dit alsnog mogelijk.

Voeding

Als je een blessure hebt opgelopen kan je helaas ook minder bewegen. Dit zorgt ervoor dat je minder sport, maar ook in je dagelijkse bezigheden kan je belemmerd worden in je bewegingen. Je blijft langer op bed of op de bank liggen omdast je het gevoel hebt dat je toch niet kan bewegen. Probeer echter het sporten wel op te pakken, maar dan met bewegingen die goed voelen voor je lichaam.  Door een blessure kan ook je energie minder worden.

Als je wilt afvallen is het natuurlijk belangrijk dat je erbij sport zodat je veel calorieën verbrandt. Het is belangrijk dat voeding en sporten hand in hand gaan. Pas daarom je voeding aan als je minder kan sporten. Overdrijf dit niet, maar let er wel op dat je gepaste voeding eet zodat je niet aankomt als je minder kan sporten. Je lichaam zal minder koolhydraten nodig hebben omdat je minder beweegt, dus pas hiermee op. Voor voeding met weinig koolhydraten klik hier.

Eiwitten blijven echter van belang voor het onderhoud van je spieren en hier moet je ook voldoende van binnen blijven krijgen, ook als je het rustiger aan moet doen. Probeer eiwitten te blijven eten zodast je spieren zich beter kunnen herstellen.

Bewegen

Heb je veel pijn tijdens het bewegen van je gwricht of spier als je een blessure hebt? Ga niet helemaal stil zitten, maar probeer te blijven bewegen. Als je alleen maar stil blijft zitten is dit niet bevordelijk voor het herstel van je lichaam.

Een blessure geneest sneller als de omringende spieren sterk blijven. Door spierkracht en soepelheid te behouden kan je blessure sneller voorbij gaan.

Je hoeft niet alle rust te pakken om te herstellen van een blessure, dus blijf actief. Als je last hebt van je rug of bovenlichaam kun je gerust nog een wandeling maken. Heb je last van je onderlichaam? Dan kun je nog steeds naar de sportschool!

Niks forceren

Het is van groot belang dat je gecontroleerd beweegt en niks gaat forceren. Dit komt je blessure niet ten goede. Ga eerst na wat voor soort blessure je precies hebt en kijk dan wat je het best kan doen voor activiteiten om zo spoedig mogelijk te herstellen.

Begeleiding

Als je zelf niet weet hoe je dit het best kan aanpakken, laat je dan begeleiden door iemand. Begeleiders uit de sportschool maken dit vaker mee en kunnen je helpen om actief te blijven. Want beweging blijft noodzakelijk als je wilt afvallen. Laat wel eerst vast stellen bij de dokter welke blessure je hebt, zodat je zeker weet dat je niks forceert.

 

Leave a Comment