Gezond afvallen

Hoe kan je gezond afvallen?

Wanneer je met wat overgewicht te maken hebt, dan is het noodzakelijk om af te vallen. Daarmee zorg je dat je in goede gezondheid blijft en minder vatbaar wordt voor bijvoorbeeld ziektes als diabetes en hart- en vaatziekten. Veel mensen hebben de neiging om afvallen te associëren met minder eten. Dit hoeft echter helemaal niet de waarheid te zijn. Het kan zelfs heel gevaarlijk zijn om zomaar in je voedingspatroon te gaan snijden. Je kunt er namelijk door ondervoed raken. Dit brengt allerlei andere gevaren mee. De vraag is daarom dus hoe je dan wel gezond kunt afvallen.

Je voeding

Dat het begint bij de voeding die je neemt was geen verkeerde gedachte. Zelfs het idee dat je misschien iets te veel eet zou weleens waarheid kunnen zijn. Om te beginnen is het daarom verstandig om eens enkele dagen vast te leggen wat je nu precies eet. Schrijf wat je in je mond stopt op welk moment in een schriftje. Er zijn allerlei tabellen te vinden waarin je de voedingswaarde van allerlei producten kunt vinden. Die kun je hierbij gebruiken. Om zeker te weten dat je te veel eet kan je namelijk zaken als calorieën, koolhydraten en suikers optellen.

Veranderingen aanbrengen

Wanneer je een goed beeld hebt van datgene wat je eet op een dag en wat dit met je doet, kan je beginnen met veranderingen aanbrengen. Kijk eerst naar het aantal eetmomenten op een dag. Zijn dit er meer dan vijf of zes op een dag? Dan zou het goed kunnen dat je inderdaad veel meer eet dan nodig. Zijn het er juist minder? Dan kan het goed zijn dat je juist te weinig eet en dat dat juist het grote probleem is. Niet alleen wat je eet en hoeveel je eet weegt namelijk mee, maar ook het patroon waarin je eet.

Regelmaat aanbrengen

Het eerste wat je dus gaat doen is regelmaat aanbrengen. Bij voorkeur kies je voor zes eetmomenten, verdeeld over de dag. Dit zijn de drie grote maaltijden, ontbijt, lunch en diner. Daarnaast heb je dan drie momenten voor gezonde tussendoortjes. Zorg dat je deze momenten zo om de twee a drie uur legt en dat je ze afwisselt tussen een grote maaltijd en een tussendoortje. Dit zorgt dat je verbranding op gang blijft en dat je bovendien altijd een enigszins gevulde maag hebt. Dit voorkomt dat je eetaanvallen krijgt. Eetaanvallen, door sommigen ook snackmomenten genoemd, zijn namelijk de grote boosdoener.

De invulling

Nadat je de zes momenten hebt verdeeld ga je deze invullen met de juiste voeding. Zoals gezegd moet je niet alleen naar de hoeveelheid kijken, maar ook naar datgene wat je eet. Bedenk je bijvoorbeeld eens hoeveel verschil het maakt als je de zoete chocoladerepen of de vette snacks op tussendoortjesmomenten vervangt door fruit, yoghurt of misschien zelfs een paar handjes noten. Je eet dan direct al een stuk gezonder en zal zien dat de hoeveelheid koolhydraten, suikers en calorieën die je binnenkrijgt sterk afneemt. Dit is een voorwaarde om af te vallen. Je zal dit dan ook merken op de weegschaal.

De grote maaltijden

Ook voor de grote maaltijden geldt een vergelijkbaar principe. Koolhydraatrijk voedsel als brood, aardappelen en pasta vormen vaak het hoofdbestanddeel van ons voedingspatroon. Dit is echter juist de voeding waar we lichaamsvet mee opbouwen. Het is dus beter om groente een belangrijke rol in je dagelijkse voeding te geven. Let wel op. Groente uit blik kan vaak ook flink wat suikers bevatten om de houdbaarheid te verlengen. Het is dus vele malen beter om verse groente te gebruiken. Ook hier geldt weer dat je vrijwel direct zal merken dat het veranderen van voeding effect heeft op je lichaam.

Nuanceverschil

Zoals je ziet ligt de sleutel tot gezond afvallen bij een nuanceverschil. Het gaat er niet direct om dat je minder gaat eten, het gaat er vooral om dat je beter gaat eten. Het is dan ook verstandig om hier flink wat informatie over in te winnen. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel receptenboeken vol met gezonde recepten voor elk moment van de dag te vinden. Dit zorgt ervoor dat je veel kunt variëren en het gezonde patroon goed is vol te houden.

Sporten

Wat overigens ook niet onbelangrijk is, is dat je er goed bij gaat sporten. Waar voeding zorgt dat je voedingsstoffen in balans komen, daar helpt sporten bij het verbranden van overschotten. De combinatie van beter eten en meer bewegen zorgt er dus uiteindelijk voor dat je het overgewicht dat je nu hebt daadwerkelijk ook kwijtraakt. Zoek daarom altijd ook een leuke sport uit om erbij te gaan doen.

Leave a Comment