gezond eten

Hoe herken je gezonde voeding?

Het kan in deze tijden behoorlijk lastig zijn om te bepalen wat nu eigenlijk gezonde voeding is. Veel producten die we nog niet zo lang geleden als gezond bestempelden zijn immers tegenwoordig helemaal niet zo gezond meer. Dat komt omdat steeds beter duidelijk wordt wat nu eigenlijk de precieze werking van allerlei stoffen die in de voeding zit is. Of dit nu stoffen zijn die we erin stoppen of stoffen die er van nature inzitten lijkt soms geen enkel verschil te maken. Natuurlijk wil je wel zo gezond mogelijk eten. Daarom is het belangrijk dat je gezonde voeding leert herkennen.

Tips en adviezen

Wat vooral voor veel mensen lastig blijkt, is het uitfilteren van de juiste adviezen. Zo dachten veel mensen altijd dat vruchtensappen heel gezond waren. Inmiddels komt men daar toch wel enigszins van terug. Er blijken namelijk wel heel veel suikers in te zitten. Zelfs wanneer je het zelf van vers fruit produceert. Dit is dus niet geheel in lijn met wat de richtlijn van gezond eten is. Om daar enigszins duidelijkheid in te krijgen is het vooral belangrijk om te leren wat elke voedingsstof nu precies doet en waarvoor je het nodig hebt. Dit maakt het veel gemakkelijker om te begrijpen wat de waarde van een product is.

De drie stoffen

In grote lijnen gaat het om de drie grote voedingsstoffen. Dit zijn eiwitten, koolhydraten en vetten. Al deze stoffen heb je nodig om gezond te kunnen zijn en goed te functioneren als mens. Wat echter wel belangrijk is om te weten, is dat er een bepaalde balans tussen deze drie stoffen moet zijn. Dit is waar het tegenwoordig vaak fout gaat. Die balans is namelijk verstoord en dat heeft tot gevolg dat mensen met overgewicht kampen of allerlei vervelende ziektes krijgen. Om hier minder vatbaar voor te zijn is het dus belangrijk om te weten wat dan wel de juiste balans is.

Minder koolhydraten

Lange tijd werd de strijd door voedingsexperts vooral gevoerd tegen vet. Dit leek ook logisch. Vet in de voeding veranderde in opgeslagen vet in het lichaam. Inmiddels blijkt echter dat dit slechts ten dele juist is. Niet alleen een overschot aan vet kan de boosdoener zijn. Ook te veel koolhydraten is een zeer grote factor hierin. Sterker nog, koolhydraten zijn volgens het overgrote deel van de voedingsexperts nog veel gevaarlijker. Er zijn zelfs voorvechters van koolhydraatvrij eten. Anderen spreken dit echter weer tegen. Zij zeggen dat voor minder koolhydraten belangrijk is om van gezonde voeding te kunnen spreken.

Meer eiwitten

Daar moet natuurlijk wel iets tegenover staan. Je moet immers wel voldoende blijven eten. Dit kan door te kiezen voor voeding die eiwitrijk is. Eiwitten zijn de bouwstof van het lichaam wordt ook wel gezegd. Ze helpen je spiermassa op te bouwen en te onderhouden. Ook zijn eiwitten goed voor de botten en voor allerlei processen in je lichaam. Het is dus belangrijk dat de hoeveelheid eiwitten die je binnenkrijgt centraal staat wanneer je de juiste balans tussen de drie stoffen gaat zoeken. Er zijn hier verschillende berekeningen voor. Dit hangt onder andere van de levensstijl die je hebt af.

Nooit meer dan nodig

Hoe gezond voeding is hangt ook van de hoeveelheid af. Wanneer je veel meer eet dan nodig, dan kan bijvoorbeeld ook zoiets als broccoli een negatief effect op je gezondheid hebben. Zorg dus dat je nooit meer eet dan nodig is. Dit kan je onder andere doen door je eetpatroon zo in te delen dat je zes eetmomenten op een dag hebt, drie grote en drie kleine. Het is belangrijk dat je wel gevuld bent, maar dat je nooit het gevoel hebt dat je vol zit. Dit is namelijk een goede graadmeter om te weten dat je op de juiste weg bent.

Recepten verzamelen

Om het wat minder moeilijk voor jezelf te maken is het vooral handig om gebruik te maken van de kennis van anderen. Dat doe je bijvoorbeeld door recepten te verzamelen. Hiermee kan je zorgen dat je een goed voedingspatroon kunt naleven. Dit kan je op deze wijze immers jaren volhouden. Er zijn talloze boeken en websites die vol staan met dit gezonde recepten. Het is dus zeker niet nodig om zelf alles opnieuw uit te vinden wanneer je gezonder wilt gaan leven.

Kook vers

Tot slot is het belangrijk om zoveel mogelijk verse producten te kiezen. Als je moet kiezen tussen groente uit blik of groente van de groenteafdeling, ga dan altijd voor de laatste. Hoe verser de producten, hoe minder kans er is dat er iets aan is toegevoegd wat een negatief effect op jouw lichaam en gezondheid kan hebben. Verse voeding is dus gewoon gezonde voeding op die manier.

Leave a Comment