Dit is de waarheid over shakes…

De waarheid over shakes

Als je aan de shakes denkt kan je misschien de illusie hebben dat alleen mensen dit nemen die elke dag in de sportschool zitten. Echter hoeft dit niet zo te zijn. Eiwitshakes kunnen een enorm positieve invloed hebben op je lichaam.

Shakes kan je tegenwoordig ook al kopen bij de balie van een sportschool. Wil je liever je shakes thuis hebben staan? Kijk dan bij webshops of speciale vitamineshops wat voor jou best van toepassing is. Je koopt de eiwitpoeders en hier kun je zelf je shakes mee maken. Vaak zit er wel een prijskaartje aan, maar dit komt omdat ze vol eiwitten zitten, en dat zijn nou eenmaal wat duurdere producten. Een shake zal circa 20 gram eiwit kunnen bevatten, dit is evenveel als een kipfilet of biefstuk.

Waaruit zijn eiwitshakes opgebouwd?

De shakes bevatten voornamelijk aminozuren. Als je veel aminozuren bij elkaar hebt vormt het een keten en uiteindelijk een eiwit. Ons lichaam kan dit zelf niet aanmaken, dus vandaar dat we het zelf moeten eten.

De poeders die erin verwerkt zijn kan je oplossen in melk, water of zelfs vruchtensap. Zij zijn voornamelijk eiwitten uit zuivel. Ook zijn er shakes gebaseerd op soja, of voor de echte gezondsheidsfreak zelfs uit zeewier. De poeders bestaan vrijwel geheel uit eiwit en het bevat nauwelijks vet of koolhydraten.

Spiermassa opbouwen

Als je veel sport kan je de extra eiwitten goed gebruiken. Dit geldt zowel voor explosieve sporten als rustigere sporten. Een marathonloper heeft lange trainingen waarbij alles op hetzelfde tempo gaat. Hierbij treed beschading en afbraak van spiermassa op. Zeker voor deze sporters is het noodzakelijk om extra eiwitten binnen te krijgen. Voor krachtsporters werkt het juist andersom. Je bouwt extra spiermassa op!

Hoeveel eiwitten heb ik nodig dan?

De berekening die hierbij zit gaat als volgt: je hebt 1 tot maximaal 2 gram eiwit per kilogram aan lichaamsgewicht nodig voor wedstrijd sporten. Voor reacreatief bewegen heb je genoeg aan 0,6 – 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Als voorbeeld: Weeg je 85 kilo? Dan heb 85 tot 170 gram eiwit nodig per kilogram gewicht. Dit wordt echter alleen gedaan door bodybuilders.

Hoeveel gram eiwit eet ik nu al met mijn ‘normale’ voedsel?

In Nederland maken we relatief veel voedsel wat eiwitten bevatten. Dit komt omdat we in Nederland veel producten gebruiken die van het platteland afkomen. Denk alleen al aan kaas, zuivelproducten en kip. Heel veel mensen in Nederland krijgen daarom al genoeg eiwitten binnen op dagbasis.  

Een man tussen de 18 en 30 krijgt ongeveer 90 gram eiwit per dag binnen en bij vrouwen ligt dit rond de 65 gram eiwit. Dit is vaak voldoende. Een shake kan je echter wel goed op weg helpen bij het herstel van de spieren!

 

Wanneer kan ik het beste eiwitten eten?

Het wordt aangeraden om dit direct na het sporten te doen. Zo geef je de spieren gelijk een kans om te herstellen en op te bouwen.  Het beste is kwark, cracker met kipfilet of een ei.

Deze natuurlijke producten hebben een groot voordeel. Ze hebben vitamines en mineralen die ook goed zijn voor de rest van je lichaam.

Wanneer dan wel een shake?

Natuurlijke eiwitten zijn namelijk altijd beter, maar dit betekend niet dat een shake je niet verder kan helpen. Ook het is makkelijk om een shake te maken en dit scheelt je ook in tijd. Als je een pot aanschaft zal dit wel even wat geld kosten, maar op de langere termijn is het voordeliger.

Leave a Comment