gezond dieet

Het samenstellen van een gezond dieet

Mensen denken bij het woord dieet al snel aan een voedingspatroon waarbij je heel veel dingen niet meer mag. Diëten is namelijk wat mensen doen als ze snel moeten afvallen. Toch is dit niet helemaal juist. Een dieet is namelijk een ander woord voor voedingspatroon. Alles kan dus een dieet zijn. Het is dus niet zo zeer belangrijk dat je een dieet gaat volgen, maar vooral juist dat je een gezond dieet gaat volgen. Dit kan echter best lastig zijn omdat er nogal wat misverstanden bestaan over gezond eten. Aan de hand van een aantal tips kan je wel al veel bereiken.

Uit een pakje

Het belangrijkste wat je moet doen is stoppen met de snelle maaltijden. Dit omvat meer dan alleen fastfood uit de bekende ketens. Het gaat dan bijvoorbeeld ook om kant en klare maaltijden die je kunt kopen. Denk echter bijvoorbeeld ook aan voorverpakte groente zoals de groente die uit blikken of zakken komt. Al dit soort zaken zijn veel minder gezond dan je weleens wordt voorgehouden. Het is veel beter om juist voor de verse variant te kiezen. Dit is namelijk de variant waarin je alle voedingsstoffen die nodig hebt kunt vinden. Daar kan je veel winst mee boeken.

Minder zwaar

Het is ook belangrijk dat je minder zwaar gaat eten. Er is echter wel wat verschil van mening over wat dit nu precies is. De beste uitleg is dat je voeding moet gaan kiezen die vooral eiwitrijk is. Eiwitten zijn makkelijker en gezonder door het lichaam te verwerken dan koolhydraten en vetten. Dit is dus de reden waarom het lichter is. Pas wel op, het lichaam heeft wel een bepaalde hoeveelheid koolhydraten en vetten nodig. Snijd ze dus niet helemaal uit je dagelijkse patroon, anders word je ziek. Dit is natuurlijk juist niet de bedoeling. Balans is essentieel hierin. In mijn afslankplan kan je een uitgebalanceerd dieet volgen.

Al het eten

Wat ook niet onbelangrijk is, is dat je het eten van gezonde voeding toepast op al het eten. Wat veel mensen namelijk doen is dat zij de drie hoofdmaaltijden heel gezond maken. Dit vullen zij dan gedurende de dag vervolgens aan met allerlei zoete of zoute snacks. Dit werkt natuurlijk averechts. Dit is dan ook niet de bedoeling. Zorg er dus voor dat je de basisprincipes van een gezond dieet ook zoveel als mogelijk toepast op de tussendoortjes die je op een dag kiest. Dit zal veel effect hebben. Je kunt bijvoorbeeld denken aan rauwkost, stukjes fruit of zelfs een zakje ongezouten noten.

Niet alleen wat je eet

Een gezond dieet betekent ook dat je kijkt naar hoeveel je eet. Als je namelijk heel gezond eet, maar je eet er veel te veel van, dan is dat nog altijd ongezond. Ook de calorieën uit gezonde producten die boven je dagelijks benodigde hoeveelheid zitten zijn simpelweg te veel van het goed. Let er daarom op dat je per maaltijd niet meer eet dan nodig is. Dit kan soms wel lastig in te schatten zijn. Houd daarom in ieder geval als regel aan dat je stopt als je vol zit. Vind je het zonde om eten weg te gooien, bewaar het dan voor een snackmoment.

Wanneer je eet

Een laatste belangrijke factor is het tijdstip waarop je eet. In de ideale situatie heb je te maken met zes eetmomenten op een dag. Dit zijn natuurlijk de drie grote maaltijden. Daarnaast heb je drie momentjes op een dag waarop je iets kunt snacken. Dit moeten dan zoals gezegd natuurlijk wel gezonde snacks zijn. Door zes keer op een dag iets te eten zorg je dat je lichaam in de verbrandingsstand blijft staan en dat je dus altijd meer kans hebt dat de calorieën gewoon verbrand worden. De momenten waarop je eet zijn dus minstens zo belangrijk in een dieet.

Niet te streng

Bij het diëten is het belangrijk om streng te zijn voor jezelf. Het is echter minstens zo belangrijk om niet te streng te zijn. Onthoud dat je altijd moet zorgen dat je in ieder geval voldoende moet hebben gegeten, maar ook niet meer dan dat. Te veel eten maakt je dan misschien dik, te weinig eten zorgt juist voor ondervoeding. Dit is minstens zo ongezond en kan ook allerlei vervelende kwalen meebrengen. Dit moet je dus gewoon voorkomen.

Blijven volhouden

Het is ook belangrijk om te blijven volhouden. Een gezond voedingspatroon of gezond dieet is iets wat eigenlijk nooit stopt. Het is namelijk zo dat je weer zal vervallen in overgewicht op het moment dat je ongezonder gaat eten. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Daarom is variatie aanbrengen in dat wat je eet ook zo ontzettend belangrijk. Dit maakt het gemakkelijker vol te houden.

Leave a Comment