Slimme, snelle voedingstips

Naast sporten is het van groot belang om op je voeding te letten. Er zijn enkele handige tips die je zullen helpen om actief bezig te zijn met wat je eet. Zo kan je zelf ook beter controleren wat binnenkrijgt.

Hieronder de belangrijkste tips:

Eet drie keer per dag

Als je de hele dag door tussendoortjes eet wordt het lastig om goed met je voedsel bezig te zijn. Probeer je te focussen op drie maaltijden per dag. Natuurlijk is het geen ramp als je af en toe een tussendoortje eet, maar probeer dit tussendoortje dan wel gezond te houden. En natuurlijk de belangrijkste tip is: Blijf weg van de frisdrank! Ga voor calorie arme drankjes waarvan je niet aankomt.

Als je in de ochtend wat steviger ontbijt krijg je de gehele dag door meer energie zonder een gevoel van honger te krijgen. Op deze manier komt je spijsvertering op gang en verbrandt je de hele dag door calorieën

De andere twee porties kan je natuurlijk ook wat meer eten, je hoeft jezelf niet uit te hongeren! In het begin zal het lastig zijn om minder te eten gedurende de dag, maar onthoudt dat je lichaam er aan went.

Drie uur voor je gaat slapen wordt het aangeraden niets meer te eten

Als je laat op de avond nog eet is er een flinke kans dat je niks meer verbrandt. Dit komt omdat je later op de avond niks meer gaat ondernemen en je hierdoor dus ook geen calorieën verbrandt. Heb je toch honger in de avond? Onthoud dan dat je lichaam hier uiteindelijk aan went. Heb je zoveel honger dat je radeloos wordt? Drink dan een groot glas water, dit kan vaak helpen om over het hongergevoel heen te komen.  

Probeer na twee uur s’ Middags al minder calorieën te eten

Het is makkelijk om in de middag even snel een ongezond tussendoortje te halen. Probeer echter gefocussed te blijven op je doel! Afvallen. Als je wacht tot het avondmaal zal je lichaam ook hier aan wennen.

Nooit gaan eten uit verveling

Als je je verveelt is het makkelijk om snel wat te eten. Voor dat je het weet heb je weer allerlei zinloze calorieën binnengekregen wat zonde is voor je lichaam. Wanneer je ervoor kiest deze calorieën te laten staan zal je zien dat dit je enorm helpt in het proces om af te vallen.

Hou op je telefoon bij hoeveel je loopt of koop een stappensteller.

Als je de focus hebt gelegd op het afvallen dan kan het leuk zijn om je vooruitgang in dit proces te zien. Op veel smartphones zit tegenwoordig een stappenteller. Hierop kan je zien hoeveel stappen je hebt gelopen de afgelopen dagen/weken/maanden. Spreek met jezelf een doel af en zorg dat je dit elke dag behaald.

Let op dat je jezelf in het weekend niet volgooit met ongezond voedsel

Veel mensen maken de fout om in het weekend veel meer te gaan eten dan doordeweeks. Mensen doen dit omdat ze het gevoel hebben gekregen dat dit kan omdat ze doordeweeks overal op gelet hebben. Natuurlijk mag je in het weekend een keer wat eten wat je doordeweeks niet zou doen, maar let erop dat je dit niet elke dag doet.

Pak voldoende rust

Als je een tekort aan slaap hebt zal je ook sneller honger krijgen. Doordat je moe bent heb je geen zin om te koken en grijp je sneller naar een vette snack. Pak elke nacht minimaal 7,5 uur slaap en je lichaam gaat met stappen vooruit!

Leave a Comment