Met deze voeding bouw jij spiermassa op

De kans is groot dat je het lastig vindt om zelf te bepalen wat voor jou het beste voedsel is om te eten na het intensief beoefenen van een sport. Daarom is er voor jou een overzicht gemaakt met wat je het best kan eten na het sporten.

Voedsel is een belangrijk aspect voor het herstel van de spieren. Na elke soort sport wordt er advies gegeven over wat belangrijk is om te eten.

Voedsel kan op drie vlakken beoordeeld worden:

  • Energiepeil omhoog brengen
  • Eiwitten voor opbouwen van spiermassa
  • Juiste vitamines voor groei spiermassa

Na het sporten kun je het best koolhydraten eten. Dit komt omdat je insuline gevoeligheid op zijn hoogst is op dit moment. Dat betekend dat je snelle koolhydraten kunt eten zonder dat deze in vet worden omgezet in het lichaam. Het is aan te raden om het grootste gedeelte koolhydraten tijdens deze maaltijd te eten. Kies wel voor de volkoren viarant, deze bevat meer vitamines, mineralen en vezels.

Voorbeelden van goede maaltijden voor koolhydraten zijn:

  • Pasta (volkoren)
  • Rijst (Zilvervlies)
  • Brood (volkoren)
  • Havermout
  • Fruit

Eiwitten zijn heel belangrijk om groei in je spiermasa te bereiken. Dit komt omdat je eiwitverbindingen scheurt tijdens het sporten. Door deze weer op te vullen met eiwitrijk voedsel hersteld dit zich, en groeien de spieren. Wat kan je het best eten voor eiwitten?

  • Ei
  • Vlees (gevogelte)
  • Vis
  • Zuivel

Zijn shakes, sportdranken of andere supplementen beter voor je dan normaal eten?

Iemand die veel met sport bezig is en zich houdt aan een gezonde voedingsstijl krijgt in principe alle voedingsstoffen binnen die hij of zij nodig heeft. Voor vitamines en mineralen kun je groente en fruit eten zodat een voedingssupplement niet nodig is.

“Een normale sporter die gezond eet, krijgt met een gevarieerd voedingspatroon voldoende voedingsstoffen binnen. Zeker voor de vitaminen en mineralen is variatie in groente en fruit van groot belang. Een voedingssupplement is dan niet nodig. Sporters die op professioneel niveau sporten gebruiken vaak wel allerlei shakes en supplementen. Dit komt omdat zij op een heel hoog niveau sporten en zich continu willen uitdagen. Met shakes kun je de snelheid vergroten waarmee je spiermassa kweekt, maar dit is echter niet altijd aan te raden. Ben je toch benieuwd naar wat shakes voor je kunnen doen? Klik dan hier.

Wil je het echter alleen houden bij voedsel wat je zelf kunt maken? Dan staan hieronder nog enkele handige tips die de opbouw van de spiermassa positief beinvloeden.

Havermoutpap

De koolhydraten uit havermoutpap is perfect voor de spieren, en hiernaast levert het ook nog voldoende eiwitten af. Ook is het makkelijk te bereiden.

Gekookt ei

Eieren zitten boordevol eiwitten, vitamines en mineralen. Hiermee kun je de spieropbouw dus echt mee stimuleren!

Kwark met banaan

Kwark is ook rijk aan eiwitten en levert snelle koolhydraten die je lichaam nodig hebt voor de intensieve trainingen die je volgt. Je energievoorraden worden na het sporten weer aangevuld.

Salade met kip

Kipfilet is uitermate goed voor de spieropbouw. In 100 gram kipfilet zit maar liefst 30 gram eiwit! Het stimuleert je spieropbouw dus enorm.

Chocolademelk

Ook een glas chocolademelk is een zeer goed hersteldrankje. Het zorgt voor spieropbouw en het zit vol calcium, magnesium en kalium.

 

Leave a Comment