Voedingstips voor bij het sporten

Voeding en sport

Als je aan het afvallen bent gaan voeding en sporten hand in hand. Als je met beide aspecten serieus bezig bent helpt dit je enorm in het proces om af te vallen. Speciaal voor jou is er een schema opgesteld zodat je kunt vergelijken welk voedsel je het beste kan eten voor, na of tijdens het sporten

Voor het sporten

Probeer ongeveer twee uur voor je gaat sporten een goed maaltijd binnen te krijgen, met hierbij ongeveer 500ml water. Zo heeft je lichaam voldoende energie en vocht voor de training.

Het is af te raden om een kleine maaltijd te eten vlak voor het sporten. Doordat je voedsel hebt binnengekregen moet je lichaam dit verwerken wat ten koste gaat van zuurstofrijk bloed wat afgevoerd moet worden naar je spieren. Als je bezig bent met sporten moet je lichaam namelijk veel zuurstofrijk bloed krijgen. Doordat dit nu verdeeld wordt kan je minder de focus leggen op het sporten.

Wil je echt graag iets eten voor je gaat sporten?

Kies dan niet voor producten die veel vet, eiwit of vezels bevatten. Dit duurt namelijk lang om te verteren en tijdens het sporten kan je hier last van krijgen.

Wat zou ik dan wel kunnen eten?

Het beste is om iets  te eten wat zorgt voor energie en voedingsstoffen waardoor je het hongergevoel voorkomt. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Eet een klein deel van je avondmaaltijd. Zo voorkom je een volle maag en kan je het hongergevoel voorkomen. Het andere gedeelte van je maaltijd kan je eten na het sporten
  2. Volkoren boterham of cracker met gezonde toevoeging
  3. Schaal met magere yoghurt met fruit stukjes
  4. Snackgroentes, zoals tomaten.

Als je echt heel veel honger hebt is het toch aan te raden om wat te eten voor je gaat sporten. Sporten op een lege maag is namelijk erg ongezond en belemmert de spieropbouw. Een veel voorkomende gedachte is dat je hiermee sneller vet verbrandt omdat je geen eten hebt binnengekregen. Dit klopt echter niet, omdat je spieropbouw belemmert wordt omdat je geen voedsel hebt binnengekregen om het op te verbranden.

Een tip die ook nog al eens vergeten wordt is dat je continu moet blijven drinken.

En met drinken wordt dan natuurlijk water bedoeld. Als je intensief sport ga je flink zweten en dit moet wel bijgevuld worden. Neem een bidon mee, en deze kan je telkens bij vullen met water. Zorg ook voor je begint met sporten dat je genoeg water hebt gedronken.

Hoe zit het met eten en drinken tijdens het sporten?

Eten tijdens het sporten wordt niet aangeraden, maar als je echt bezig bent met een intensieve training kun je wel een gezonde reep tussendoor eten. Dit kan zorgen voor nieuwe energie en kan je door de rest van de training heen helpen.  Let ook op met sportdrank: hierin zitten veel suikers verwerkt die niet wenselijk zijn voor het afvallen.

Eten en drinken na het sporten

Na de training kan je lekker de rest van je avondmaal op eten en het wordt aan te raden om veel water te drinken om het vochtverlies op te vangen door al het zweten.

Lees hier alle feiten en fabels over zweten.

 

Leave a Comment