gezond eten

Wat is gezond eten?

Om er gezond uit te zien moet je ook gezond eten. Het is echter bij heel veel mensen niet precies bekend wat gezond eten nu eigenlijk is. Dat is ook niet vreemd, er gaan namelijk heel veel verschillende tegenstrijdige berichten en geruchten. Het is daardoor soms lastig om vast te stellen wat nu eigenlijk klopt en wat niet. Daardoor kan het zomaar zijn dat jij denkt dat je gezond bezig bent, terwijl je juist het tegenovergestelde aan het doen bent. Een goed voorbeeld hiervan is het drinken van veel sinaasappelsap. Daar zijn nog veel meer voorbeelden van.

Balans vinden

Het grote probleem waar veel mensen in de huidige maatschappij mee te kampen hebben, is dat er geen balans meer in de voeding die zij nemen zit. Zo eten mensen bijvoorbeeld heel veel kant en klare producten. Dit lijkt heel gezond omdat er bijvoorbeeld ook groente bij zit, maar in werkelijkheid worden deze producten houdbaar gemaakt met bijvoorbeeld suikers en vergelijkbare stoffen. Uiteindelijk ben je dan dus heel ongezond bezig. Bovendien wil je het vaak nog wel snel en simpel houden. Daardoor maak je misschien net iets te snel de minder gezonde keuzes. Dit heeft allemaal effect op je lichaam.

De juiste voeding

Het hoeft echter geen groot probleem te zijn om de juiste voeding tot je te nemen. Al is het alleen al omdat er heel veel hulpmiddelen voorhanden zijn. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de vele boeken vol met gezonde recepten die er te krijgen zijn. Als je deze gebruikt, dan is de kans een stuk groter dat het je lukt om gezond te eten. Dit betekent waarschijnlijk dat je een flink aantal producten in je huidige voedingspatroon moet gaan vervangen. Dit zijn misschien ook wel producten waarvan je dacht dat ze juist heel gezond waren. Het eerdergenoemde sinaasappelsap is een goed voorbeeld.

Vers is altijd beter

Een belangrijke stap die je alvast kunt zetten is het vervangen van de kant en klare maaltijden. Het is namelijk zo dat vers eten altijd beter is. Dit geldt eigenlijk voor alle soorten voeding, maar met name voor bijvoorbeeld groente en fruit. Door dus altijd voor vers te kiezen en bij voorkeur ook nog voor biologisch gekweekt, pak je al direct een voorsprong. Dit is niet alleen goed om overgewicht te bestrijden, maar ook om andere ziektes tegen te gaan. Omdat er immers geen middelen zijn gebruikt komen deze ook niet in je lichaam terecht.

Totalen tellen

Wie echt gezond wil eten gaat nog een stap verder. Je kunt namelijk de ideale maaltijden samenstellen door simpelweg de voedingsstoffen te gaan tellen. Als je telt hoeveel je van elke stof binnenkrijgt op een dag, dan kan je ook zien wat je het best kunt veranderen aan je voedingspatroon. Je moet eigenlijk zorgen dat de eiwitten het belangrijkst zijn. Vet en koolhydraten moeten juist iets minder prominent zijn. Dit betekent dus dat mager vlees en verse groente het hoofdbestanddeel moeten worden terwijl aardappelen, pasta en rijst juist in kleinere porties moet worden gegeten. Dit is bij veel mensen niet bekend.

Open deuren

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog een aantal open deuren die je misschien wel moet intrappen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal ongezonde snacks dat je op een dag eet. Dit zijn er veel meer dan je doorhebt. Elk broodje en elk snoepje of koekje kan al snel flink aantikken bij je totale voedingsinname op een dag. Dit geldt ook voor de chips en zoutjes die je ’s avonds bij je favoriete televisieprogramma neemt. Het is niet meer dan logisch dat je deze tussendoortjes moet vervangen door betere producten zoals fruit, yoghurt, noten en rijstwafels. Dit kan flink voordelen bieden.

Variatie

Nu je ongeveer weet wat je moet doen om gezond te eten is het zaak dat je je gaat bezighouden met de manier waarop je dit moet eten. Het is namelijk belangrijk dat je voldoende variatie aanbrengt in datgene wat je eet. Zoals het verkeerde voedsel eten negatieve effecten heeft, zo is dat ook voor te veel van hetzelfde voedsel. Dit zorgt namelijk voor tekorten in bepaalde stoffen. Dit moet je zien te voorkomen door goed te variëren.

Juiste porties

Let er tot slot op dat je niet meer eet dan nodig is. Ook te veel gezond eten is nog altijd teveel. Dit moet je dus voorkomen. Je moet dus niet met een strakgespannen maag komen te zitten als je je bord leeg hebt. Een normale hoeveelheid, waarbij je goed gevuld bent en niet te snel weer opnieuw honger hebt, zorgt ervoor dat je altijd gezond door het leven kan gaan.

Leave a Comment