gezonde snacks

Wat zijn gezonde snacks?

Een mens moet eten om zijn lichaam op gang te houden. Je hebt die energie simpelweg nodig. Het is ook vervelend dat het vaak niet goed mogelijk is om je hele dag te vullen met de drie grote maaltijden. Dit zijn het ontbijt, de lunch en het diner. Daarom heb je ook momenten nodig waarop je een tussendoortje neemt. Het probleem met tussendoortjes is echter dat ze over het algemeen niet heel erg goed voor je gewicht en je gezondheid zijn. Tenminste, dit geldt voor de tussendoortjes die je tegenwoordig kunt vinden. Dit hoeft echter geen probleem te zijn.

Simpele snacks

Het eerste wat je je moet bedenken is dat snack niet meer dan een verzamelnaam is. Hier kan dus van alles onder vallen. Het ligt dus aan je eigen insteek wat jij als een snack beschouwt. Denk maar aan bijvoorbeeld fruit. Dit kan je gewoon fruit noemen, maar je kunt het ook als een gezond tussendoortje of een gezonde snack zien. Dit geldt nog meer voor rauwkost. Daar zit immers ook geen fruitsuiker in. Je kunt dus porties fruit en rauwkost meenemen in een bakje en nuttigen op het moment dat je honger krijgt. Dit is erg gezond.

Snacks maken

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om snacks te maken. Dit kan gewoon met producten die je in de supermarkt kunt vinden. Een voorbeeld hiervan is het roosteren van kikkererwten. Dit is een snack die vooral heel veel gezonde stoffen bevat en daardoor zelfs helpt bij de opbouw van je lichaam in plaats van de afbraak. Je kunt ook yoghurt in allerlei variaties maken. Pas daarbij wel op dat je niet in de valkuil valt waarbij je toch weer allerlei zoetigheden gaat toevoegen en dergelijke. Dit is immers natuurlijk niet de bedoeling. Het is beter om dan niet meer dan fruit of granola te gebruiken. Je wilt immers je buikvet verliezen.

Drinken

Je kunt de snack ook vervangen door iets vloeibaars. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de smoothie. Die kan je zelf thuis maken van allerlei groente en fruit. Die kan je vervolgens gemakkelijk meenemen in een afsluitbare kan. Dit maakt het een simpele snack waar je de hele dag mee kunt doorkomen als dat nodig is. Je kunt bovendien eindeloos blijven combineren omdat er honderden recepten online te vinden zijn. Het grote voordeel van de gezonde smoothie is dat ze ook sterk vullen. Je hebt dan dus niet heel veel nodig waardoor je je totale hoeveelheid calorieën ook kunt terugbrengen op een dag.

Noten en repen

Wil je toch meer dat echte snackgevoel hebben, neem dan gezonde varianten op dat wat je kent. Neem bijvoorbeeld in plaats van chips eens wat vaker een handje noten. Die zitten namelijk vol eiwitten en gezonde vetten in plaats van slechte vetten en koolhydraten. Een andere optie is de gezonde reep. Je neemt dan geen chocolade, maar bijvoorbeeld muesli. Ook hier geldt dat het wel belangrijk is dat je even goed op de verpakking kijkt wat er allemaal in zit. Je wilt immers niet geconfronteerd worden met een reep vol suiker terwijl je denkt goed bezig te zijn.

Soep

Op dagen dat je gewoon thuis bent en niet hoeft te werken of op school zit, kan je natuurlijk iets uitgebreider aan het werk gaan. Denk dan bijvoorbeeld aan soep. Natuurlijk geldt ook hier dat het sterk afhangt van de ingrediënten en de bereidingswijze of de soep echt zo gezond is. Dit heb je natuurlijk wel helemaal zelf in de hand. Dat is het grote voordeel hiervan. Je kunt net als je eerder al bij de smoothies zag honderden of misschien wel duizenden recepten van soepen vinden die allemaal even lekker en gezond zijn. Je kunt er dus met gemak de rest van je leven plezier van hebben.

Afwisselen

Het belangrijkste is dat je afwisselt. Een groot probleem bij snacks is namelijk dat ze veel met verveling te maken hebben. Je eet wanneer je je verveelt, maar ook dat wat je eet verandert omdat je je verveelt. Wees dus altijd alert op wat je in je mond stopt. Dit kan je doen door regelmatig af te wisselen. Stel nu dat je bijvoorbeeld de geroosterde kikkererwten helemaal geweldig vindt, eet ze dan niet direct iedere dag, maar bewaar ze voor één of twee momenten per week.

Direct effect

Er zijn maar weinig zaken die zo snel effect zullen hebben op je gewicht en je gezondheid als het veranderen van snacks. Je zal al binnen enkele dagen merken dat de eerste honderden grammen eraf zijn gevlogen en dat je net iets lekkerder in je vel zit. Je voelt je dan ook direct gezonder en dat kan je motiveren om nog beter op je snacks te gaan letten. Niet is immers zo verslavend als succes. Zelfs ongezonde snacks niet.

Leave a Comment