Zo begin jij met spiermassa opbouwen

Tot nu toe werd er vooral ingegaan op activiteiten die je helpen bij het verliezen van calorieën.

Nu is het tijd voor de echte work out om spieren mee te kweken!

Vergis je niet, om spiermassa te kweken is veel training benodigd. Een man kan circa 3 tot 4 kilogram aan spieren kweken in het beginjaar en bij een vrouwelijke sportster ligt dit rond de 2 tot 3 kilogram. Omdat je in het eerste jaar je spieren opbouwt en kweekt groeit in het eerste jaar de spiermassa ook het meest. Probeer voor jezelf realistische verwachtingen op te leggen zodat je niet voor een teleurstelling komt te staan.

Om je goed op weg te helpen is er een schema opgesteld wat jou moet helpen het makkelijker te maken!

Zorg voor een goede intrinsieke motivatie

Ga niet alleen spiermassa opbouwen om er ‘mooi’uit te zien. Het belangrijkst is dat jij je fit voelt en goed in je vel zit. Als je alleen de focus legt op het uiterlijk kan je teleurgesteld worden over het feit dat het niet snel genoeg gaat. Zorg dus dat de motivatie ergens anders vandaan komt! Om spiermassa op te bouwen is het belangrijk dat je dit regelmatig doet. Als je eerst 3 weken lang veel gaat trainen en het daarna laat hangen verlies je ook weer snel spiermassa. Het volhouden van fitnessen en hier je weg in vinde nzijn belangrijke factoren. Natuurlijk moet je ook de spiermassa rust geven om te herstellen en te groeien. Als je niet goed let op wat je eet of hoeveel uur je per nacht slaapt kom je ook voor een nare verassing te staan. Dit zijn namelijk factoren die van grote invloed zijn op het kweken van de spiermassa.

Het trainen

Voor een vergrote spiermassa moet je starten met krachttraining. Het is aan te raden om als beginneling met een schema te werken. Zo weet je of je niet te zwaar begint met trainen, en of je wel de goede spiergroepen aan het trainen bent. Als je een abbonement hebt op de sportschool kan je aan een instructeur vragen hoe je het best moet trainen.

Voeding

Naast het sporten moet je ook actief bezig zijn met je voeding. Spiercellen hebben voornamelijk eiwitten nodig om te groeien. Het lichaam heeft 1.4 tot 1.8 eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig om spiermassa op te bouwen. Ook moet je opletten of je wel de gezonde soort vetten eet. Moeite om dit voor jezelf te bepalen? Ook hiermee kan de instructeur je helpen.

Hier wordt dieper op ingegaan welk voedsel het best is om te eten als je intensief sport.

Herstel

Het is belangrijk om rust te houden tussen het sporten zodat je spieren de tijd krijgen om te groeien. Een goede nachtrust draagt in grote mate bij met hoe je spieren herstellen. Slaap is belangrijk omdat je lichaam in de nacht herstelt en je voorbereidt op de volgende dag. Ook is het belangrijk om niet elke dag te trainen zodat je spiermassa de kans krijgt om te groeien.

Leave a Comment